Hatékony online marketing 2020-ban
Jó bornak nem kell cégér, tartja a mondás, és lehet, hogy ez néhány évszázada még igaz volt, manapság azonban hatékony marketing nélkül gyakorlatilag minden vállalkozás lehúzhatja a rolót. De milyen a hatékony marketing? Amióta az internet az 1990-es évek közepén a széles tömegek számára is elérhetővé vált, az életünk mind nagyobb mértékben terelődik át az online térbe – amire az idei járvány még egy lapáttal rátett –, és ez az online kampányokra hatványozottan igaz. A marketing költéseknek évről évre egyre jelentősebb hányada jut online platformokra, ezért minden vállalkozásnak húsbavágó kérdés, hogy megtalálja a számára leghatékonyabb online marketing eszközöket.
Google Ads és Google Shopping
A Google az internet és az online marketing megkerülhetetlen szereplője. A Google nem csak az internetes keresést monopolizálta, hanem a Gmail 1,8 milliárd felhasználója révén az e-mail kommunikáció 43%-a is a Google szerverein keresztül fut. Hatékony hirdetési kampány aligha képzelhető el a Google marketing eszközeinek használata nélkül, hiszen a Google Ads keresőhirdetései a legalkalmasabbak arra, hogy a termékeink iránt érdeklődőket a weboldalunkra tereljék, a Google Shopping pedig olyan új lehetőséget kínál, amellyel a magyar piacon rendkívül népszerű árösszehasonlító oldalak szerepét is átveheti. Ezentúl a Google ökoszisztéma részéként tartjuk számon a Google Display-t, YouTube-ot, Google Maps-et és az App kampányokat is.
Facebook, LinkedIn, Instagram
A közösségi média marketingnél kulcsfontosságú annak a kérdésnek a megválaszolása: hol található a célközönségünk? Nem érdemes az összes platformon jelen lenni, hiszen az rengeteg erőfeszítést és legalább annyi pénzt igényel, sokkal hatékonyabb módszer egy alapos kutatással kideríteni, melyik közösségi oldalra tegyük a zsetonjainkat. A 35 év alattiak körében például majdnem kétszer olyan népszerű a Facebook, a LinkedInen sokkal magasabb a jól képzett és szellemi munkát végző felhasználók aránya, míg az Instagramnak több női felhasználója van, mint férfi.
Keresőoptimalizálás
Első ránézésre a SEO rendkívül szimpatikus marketing eszköz, hiszen egy fillért sem kell fizetni érte – legalábbis a Google-nek. De valójában semmi sincs ingyen, a jó helyezés a találati listán pedig végképp nem olcsó mulatság. A keresőoptimalizálás és az erre épülő kampány alapja a kulcsszókutatás, erre épülhetnek a releváns és minőségi tartalmak, amelyeket folyamatosan frissíteni, az eredményeket pedig rendszeresen elemezni kell, hogy reagálni tudjunk a változásokra – ez pedig időt és szakértelmet igényel, tehát vagy beleássuk magunkat a témába, vagy rábízzuk a feladatot egy online marketing ügynökségre.
E-mail marketing
Az e-mail marketinget sokan már temetik, pedig megfelelő módon használva még mindig rendkívül hatékony marketing eszköznek számít. Főként a már meglévő ügyfelek megtartására alkalmas, ám haladni kell a korral – az unalmas, semmitmondó reklámlevelek ideje lejárt, minőségi tartalommal kell megtölteni a hírleveleket, különben feliratkozók helyett csak leiratkozókat fogunk gyűjteni. Az e-mailek megnyitási aránya többnyire nem haladja meg a 25%-ot, 100-ból pedig csupán átlagosan 2-3 felhasználó kattint át a hírlevélről a vállalkozás honlapjára, ezért érdemes különböző csoportokra osztani a feliratkozókat (pl. régi vásárlók, új feliratkozók, inaktív felhasználók), és más-más hangvételű levelekkel, illetve tartalmakkal megszólítani őket.
Mérések, mint a hatékonyság egyik legfőbb alappillére
Az online térben mindent részletesen tudunk mérni és kell is mérni, hiszen így tudjuk meg hol vannak javítandó területek, illetve hol vannak jól teljesítő területek ahová fókuszálnunk kell. Alapvetés, hogy minimum 2-3 mérési pontot rakunk a kampányok mögé, de van ahol 6 ponton mérhető az online aktivitásunk, de akár az offline kampányok online lecsapódását is le tudjuk mérni. Soft mérési pontok között tudjuk számon például a kapcsolati oldal megtekintéseket, hírlevélfeliratkozásokat, oldalon eltöltött időt, hard mérési pontok között pedig a vásárlást, kapcsolatfelvételt, telefonszám vagy email cím kattintásokat.
Szerző: Wide Wings Media